LearnGM
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف omar-games الخميس أغسطس 22, 2013 3:16 am

بسم الله 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته Very Happy 
حبيت اقدم لكم سلسله دروس للجيم ميكر بحيث تكون دروس حصريه ومفيده وانشاء الله افيدكم :

- هذا الدرس عباره عن كيفيه انشاء لعبه 3D مع انشاء انسان او HUMAN معها ّّ!!

-- ولكى تتشوق الى صنع العبه فهذه هيا النافذه الاخير للعبه Laughing :
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Untitl11
كما ترى هذه صوره انسان عادى ^_^ ك لعبه جاتا لكن هذا معوق شويه Razz فعند الضغط على انتر يبدا التحكم (الصناعى) لدى هذا الانسان 

- فانت لا تتحكم به بل هو الذى سوف يتحكم بنفسه ولان فلنقول بسم الله الرحمن الرحيم :-

اولا سوف نحتاج الى 7 sprites وهما :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Sprite10
كما فى الصوره 1- spr_player
2- sprite16
3- spr_floor
4- spr_roof
5- sprite18
6- spr_Colum
7- spr_menuQ
=====================================
ونحتاج ايضا الى 9 backgrounds وهم :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Ba10
1- texture_face1
2- texture_skin1
3- texture_skin2
4- texture_floor
5- texture_pants1
6- texture_wood1
7- texture_woodC
8- texture_woodR
9- texture_mill
=====================================
ملاحظه مهمه :- انا لن اضع ملفات ال background وال sprites للتحميل بل انت الذى سوف تعتمد على نفسك وطبعا مش لازم نفس الرسم ونفس


التدقيق لل sprties وال backgrounds فانت يمكنك انشاء اى صوره من عندك .
=====================================
الان ناتى لانشاء obj جديد باسم obj_wall_basic ونقوم بوضع فيه Draw event وانشاء كود جديد حيث بيكون الشكل كلاتى :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Dd10

الان نفتح الكود ونضع الكود الاتى :


الكود:
   if (point_distance(x,y,obj_player.x,obj_player.y) > 240) draw_set_alpha(.5);
الان نروح ننشى اوبجيكت جديد باسم :
obj_ground_basic
ولا تضع فيه شيئاا 


- وبعدين ننشى اوبجيكت جديد باسم obj_ground وتضع فيه Draw event و كود جديد بحيث يكون :-


دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Tt10


ونقوم بوضع هذا الكود :-


الكود:
d3d_draw_floor(0,0,0,1024,1024,0,background_get_texture(texture_floor),32,32)
ولان لننشى اوبجيكت جديد باسم obj_sky ونضف فيه :-

create event 
و
elarm event for alarm 0
و
draw event

الان لنضع كود فى create event وبيكون :-


الكود:
Time=0
وفى alarm event for alarm 0 نضع الكود :-


الكود:
Time = Time+1
ونضع set alarm فى نقس ال event بحيث يكون :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Se10

اكيد واضح !! صح rendeer 
~>
الان نروح الى draw event ونضف هذا الكود :-

الكود:
tex = sprite_get_texture(Texture_Sky,Time)
d3d_draw_ellipsoid(obj_player.x+700,obj_player.y+700,700,obj_player.x-700,obj_player.y-700,-700,tex,8,8,8)

بحيث يكون اوبجيكت sky او obj_sky هكذا :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Times10

والان ركززز شويه لاننا رايحين لل اوبجيكتات الصعبه .

الان لننشى اوبجيكت باسم obj_player ونضف :

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Asd10

بلتاكيد موضح فى الصوره ماذا نضف فا فى Create event نضف كود وبيكون هو :-


الكود:
{
  friction = 0.2;
    // initialize 3D
  d3d_start();
  d3d_set_perspective(true);
  d3d_set_hidden(true);
  d3d_set_shading(true);
  d3d_set_culling(false);
  // interpolate textures
  texture_set_interpolation(false);
  dis=6 //Camera distance (use mouse wheel to go into 3rd person)
  zoom=0 //once again used for the camera
  U=0
  Groundh=5 // This is what I use for ground floor levels, its normaly 0 but I started at 5
  //to show how the character starts above ground and goes down
  Moving =0 // This allows animation to go
RUL=0 //Right Upper Leg - animation
LUL=0 //Left Upper Leg - animation
RLL=0 //Right Lower Leg - animation
LLL=0 // Left Lower Leg - animation
Lmovement=-1 //this determines if the left leg goes foward or back
Rmovement=1 //same with this but the right 
}
وفى setp event نضف comment جديد بيكون هو :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Commen10

كما موضح فى الصوره نضيف comment باسم :- Physics
وبعدها كود بيكون هو :

الكود:
if (!place_meeting(x,y,obj_ground_basic)){
    if Groundh > 0 
        Groundh= Groundh-.25} // Basicly Gravity unless you are on top of a ground basic object
وبعدها comment جديد باسم Zooming
وبعدها كود بيكون هو :-


الكود:
if keyboard_check(vk_end)
    if zoom < 60{
        zoom +=1
        dis += 3
    }
if keyboard_check(vk_home)
    if dis > 6{
        zoom -=1
        dis -= 3
    }
وبعدها comment جديد باسم : Animation
وبعدها كود بيكون هو 


الكود:
if Moving=1{
if Lmovement = -1 {
    if LUL > -15
        LUL = LUL-.5
    if LUL = -15
        Lmovement = 1
}
if Lmovement = 1 {
    if LUL < 15
        LUL = LUL+1
    if LUL = 15
        Lmovement = -1
}
if Rmovement = -1 {
    if RUL > -15
        RUL = RUL-.5
    if RUL = -15
        Rmovement = 1
}
if Rmovement = 1 {
    if RUL < 15
        RUL = RUL+1
    if RUL = 15
        Rmovement = -1
}



if Lmovement = -1 {
    if LLL > -15
        LLL = LLL-.5
}
if Lmovement = 1 {
    if LLL < 15
        LLL = LLL+1
}
if Rmovement = -1 {
    if RLL > -15
        RLL = RLL-.5
}
if Rmovement = 1 {
    if RLL < 15
        RLL = RLL+1
}
}
وبعدها comment باسم : Controll
وبعدها كود وهو اخر كود بيكون :-


الكود:
if keyboard_check(vk_up){
  var maxspeed;
  if keyboard_check(vk_shift) maxspeed = 2.5 else maxspeed = 1.5;
  if (speed < maxspeed ) speed = min(maxspeed ,speed+0.4);
  Moving = 1
}
if keyboard_check(vk_down){
  var maxspeed;
  if keyboard_check(vk_shift) maxspeed = 2 else maxspeed = 1;
  if (speed > -maxspeed) speed = max(-maxspeed,speed-0.4);
  Moving = 1
}
if not keyboard_check(vk_up or vk_down){
Moving=0}
if keyboard_check(vk_left){
  if keyboard_check(vk_shift) direction +=6 else direction +=3
}
if keyboard_check(vk_right){
  if keyboard_check(vk_shift) direction -=6 else direction -=3
اما فى ال collison اوبجيكت obj_wall_basic دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Couoou10 نضف الكود التالى :


الكود:
{
  x = xprevious;
  y = yprevious;
  if (abs(hspeed) >= abs(vspeed) && not place_meeting(x+hspeed,y,obj_wall_basic)) 
    { x += hspeed; exit;}
 if (abs(vspeed) >= abs(hspeed) && not place_meeting(x,y+vspeed,obj_wall_basic)) 
    { y += vspeed; exit;}
  speed = 0;
}
وفى ال collison الخاصه ب اوبجيكت obj_ground_basic دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Simple10 نضف الكود التالى :-


الكود:
if Groundh < obj_ground_basic.z
    Groundh= Groundh+.25
if Groundh <  obj_ground_basic.z+5 
&& Groundh >  obj_ground_basic.z
    Groundh= Groundh-.25
ولان فى دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 1_uuus10 نضع :-
1-

 دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 110

  بعدين نضع : دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 210 بعدبن :

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 310
بعدين :-
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 410
وفى Mouse wheel down نضع (الرجاء التركيز) :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 510
شوف :- للمبتدئين فى الجيم ميكر :- عندكم مكتوب فى اول امر الى هو VAR الامر if zoom is smaller than 60 وهذا يعنى ان الاسم هو zoom وهو مو اسمها الاسم بل اسمها variable والتانيه vaule وهيا العدد الذى بعد than الى هو 60 و smaller than هو ال operation
وهذا فى كل واحده .. ولا تنسى فتح ال start of a block 

- ولان ناتى الى Draw event ونكتب :- الكود الاول :-


الكود:
{
//places camera at player
x=obj_player.x;
y=obj_player.y;
z=20;
//places player away from character according to variables
xf=x-cos(degtorad(direction))*dis;// this is the same as the lenghtdir function
yf=y+sin(degtorad(direction))*dis;// most people dont know this and think it is advanced math or something
zf=z+zoom // how high to place the character
//make camera look at the middle of the player
xt=x;
yt=y;
zt=20
//set projection
d3d_set_projection(xf,yf,zf+Groundh, xt,yt,zt+Groundh, 0,0,1);
  // set color and transparency
  draw_set_alpha(1);
  draw_set_color(c_white);
}
ونعمل كود تانى ونضف فيه :-


الكود:
//I apologise the Rights and lefts MAY be mixed up, and you cannot raise the arms with this 
//the other way...oh WARNING! ALWAYS use "background get texture" cause otherwise it wont
//have the right textures for some odd reason...

//head and neck
if dis > 6{
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(-2,+2.3,17.2,+3,-2.3,23,background_get_texture(texture_face1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2,+1,21,0,-1.2,16,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()}

//Chest
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+3,+3,17,-2,-3,12,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//stomach
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2.5,+2.2,14,-1.5,-2.2,9.5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//right Shoulder
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+3,0,17,-1,-5,14,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//left Shoulder
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+3,0,17,-1,+5,14,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right forarm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2,-2.5,0,0,-4.5,4,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left forarm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2,+2.5,0,0,+4.5,4,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right elbow
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,-2.5,3,0,-4.5,5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left elbow
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,+2.5,3,0,+4.5,5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right lower arm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+1.5,-2.9,4.5,0,-4.25,8,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left lower arm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+1.5,+2.9,4.5,0,+4.25,8,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Butt
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh) 
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+2,11.5,-1.5,-2.3,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Hip
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+2.65,11.5,-1,-1,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+1,11.5,-1,-2.65,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left UpperLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2.3,-.25,9.5,-1,-2.65,6,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right UpperLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2.3,+.25,9.5,-1,+2.65,6,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left Knee
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,-.25,8.5,-1.2,-2.65,11.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right Knee
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,+.25,8.5,-1.2,+2.65,11.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left LowerLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LLL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
d3d_draw_cylinder(+2.3,-.25,11,-1,-2.65,15,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right lowerLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RLL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15+Groundh)
    d3d_draw_cylinder(+2.3,+.25,11,-1,+2.65,15,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
    d3d_transform_set_identity()
ولان اخيرا خلسنا من اوبجيك obj_player الان ننشى اوبجيكت جديد باسم : obj_Jack

وهذا هو ال HUMAN او الانسان فنضع :-
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 610
وفى create event نضع الكود :-

الكود:
RUL=0
LUL=0
RLL=0
LLL=0
Lmovement=0
Rmovement=0
Test=0
وفى Step event نضع الكود :-
الكود:
if Lmovement = -1 {
    if LUL > -15
        LUL = LUL-.5
    if LUL = -15
        Lmovement = 1
}
if Lmovement = 1 {
    if LUL < 15
        LUL = LUL+1
    if LUL = 15
        Lmovement = -1
}
if Rmovement = -1 {
    if RUL > -15
        RUL = RUL-.5
    if RUL = -15
        Rmovement = 1
}
if Rmovement = 1 {
    if RUL < 15
        RUL = RUL+1
    if RUL = 15
        Rmovement = -1
}



if Lmovement = -1 {
    if LLL > -15
        LLL = LLL-.5
}
if Lmovement = 1 {
    if LLL < 15
        LLL = LLL+1
}
if Rmovement = -1 {
    if RLL > -15
        RLL = RLL-.5
}
if Rmovement = 1 {
    if RLL < 15
        RLL = RLL+1
}
وفى Draw event نضع :



الكود:
//head
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_ellipsoid(-2,+2.3,17.2,+3,-2.3,23,background_get_texture(texture_face1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Neck
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_cylinder(+2,+1,21,0,-1.2,16,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Chest
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_ellipsoid(+3,+3,17,-2,-3,12,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//stomach
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_cylinder(+2.5,+2.2,14,-1.5,-2.2,9.5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//right Shoulder
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_ellipsoid(+3,0,17,-1,-5,14,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//left Shoulder
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_ellipsoid(+3,0,17,-1,+5,14,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right forarm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+2,-2.5,0,0,-4.5,4,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left forarm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+2,+2.5,0,0,+4.5,4,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right elbow
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,-2.5,3,0,-4.5,5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left elbow
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,+2.5,3,0,+4.5,5,background_get_texture(texture_skin1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right lower arm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+1.5,-2.9,4.5,0,-4.25,8,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left lower arm
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL*2)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+1.5,+2.9,4.5,0,+4.25,8,background_get_texture(texture_skin1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Butt
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0) 
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+2,11.5,-1.5,-2.3,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Hip
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x+0,y+0,0)
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+2.65,11.5,-1,-1,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_draw_ellipsoid(+3.2,+1,11.5,-1,-2.65,7.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left UpperLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+2.3,-.25,9.5,-1,-2.65,6,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right UpperLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+2.3,+.25,9.5,-1,+2.65,6,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left Knee
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,-.25,8.5,-1.2,-2.65,11.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right Knee
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RUL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_ellipsoid(+2.3,+.25,8.5,-1.2,+2.65,11.5,background_get_texture(texture_pants1),1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Left LowerLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(LLL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
d3d_draw_cylinder(+2.3,-.25,11,-1,-2.65,15,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
d3d_transform_set_identity()

//Right lowerLeg
d3d_transform_set_identity()
d3d_transform_add_rotation_y(RLL)
d3d_transform_add_rotation_x(180)
d3d_transform_add_rotation_z(direction+180)
d3d_transform_add_translation(x,y+0,15)
    d3d_draw_cylinder(+2.3,+.25,11,-1,+2.65,15,background_get_texture(texture_pants1),1,1,1,8)
    d3d_transform_set_identity()
وفى دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 710 <press <Enter وهو اخر شى فى الاوبجيكت نضع :-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 810
زى ما قلت الاول زى ما تشوف فى VAR مكتوب Set variable Lmovement to 1 فا Lmovement هو variable و عدد 1 هو value 

وايضا نروح ننشى path واحد بس فا نروح الى paths وننشى path جديد ويكون :-
اسمه path1 ويكون كلاتى :-
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 910
شكله دائرى او شبه دائرى lol!المهم بعد ما تنشئه وتخلص ترجع الى  
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 810
وتروح الى Set a path for the instance وتجعل السرعه 5 speed 5 وال path هو path1 بلتاكيد .

بعدين انشى ال VAR الى بعده وخلاص خلصنا الاوبجيكت .

(باقى فقد 2 اوبجيكت)

الان ننشى اوبجيكت جديد باسم obj_floor_wood1 ونضع فيه :
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 1010
وفى create event نضع الكود :-

الكود:
z=1
وفى Draw event نضع الكود :-

الكود:
d3d_draw_block(x,y,1,x+16,y+16,0,background_get_texture(texture_wood1),1,1)

وخلصنا الان هذا الاوبجيكت الان فلنصنع الاوبجيكت الاخير واسمه هو : obj_controller ونضع فيه:-

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 1110
وفى create event نضع الكود :-


الكود:
Active=0

QExpand =0
QShift=0 
SExpand=0
SShift=0
BExpand=0
BShift=0
وقى Step event نضع الكود :-


الكود:
if Active =0{
    if QExpand > 0 
        QExpand -=.1
    if QShift > 0
        QShift -=8
    if SExpand > 0
        SExpand -=.1
    if SShift > 0
        SShift -=8
    if BExpand > 0
        BExpand -=.1
    if BShift > 0
        BShift -=8
}
if Active =1{
    if QExpand < .5
        QExpand +=.1
    if QShift > 0
        QShift -=8
    if SExpand > 0
        SExpand -=.1
    if SShift > 0
        SShift -=8
    if BExpand > 0
        BExpand -=.1
    if BShift > 0
        BShift -=8
}
if Active =2{
    if QExpand > 0 
        QExpand -=.1
    if QShift < 40
        QShift +=8
    if SExpand < .5
        SExpand +=.1
    if SShift > 0
        SShift -=8
    if BExpand > 0
        BExpand -=.1
    if BShift > 0
        BShift -=8
}
if Active =3{
    if QExpand > 0 
        QExpand -=.1
    if QShift < 40
        QShift +=8
    if SExpand > 0
        SExpand -=.1
    if SShift < 40
        SShift +=8
    if BExpand < .5
        BExpand +=.1
    if BShift > 0
        BShift -=8
}
وفى glob Left Pressed نضع الكود :


الكود:
    if mouse_y<40+(QExpand*80){
        if mouse_x>880+QShift{
            if Active=1
                Active=0
            else
                Active=1
        }
    }
    if mouse_y<40+(SExpand*80){
        if mouse_x>840+SShift
        if mouse_x<880+QShift{
            if Active=2
                Active=0
            else
                Active=2
        }
    }
    if mouse_y<40+(BExpand*80){
        if mouse_x>800+BShift
        if mouse_x<840+SShift{
            if Active=3
                Active=0
            else
                Active=3
        }
    }
وفى Draw event نضع الكود :-


الكود:
{
  d3d_set_projection_ortho(0,0,960,720,0);
  d3d_set_hidden(false)
  draw_sprite_ext(spr_menuQ,1,880+QShift,0,.5+QExpand,.5+QExpand,0,c_white,1)
  draw_sprite_ext(spr_menuQ,1,840+SShift,0,.5+SExpand,.5+SExpand,0,c_white,1)
  draw_sprite_ext(spr_menuQ,1,800+BShift,0,.5+BExpand,.5+BExpand,0,c_white,1)
  draw_set_alpha(0.4)
  d3d_set_hidden(true)
}
واخييييرااا مبرووك عليك

فلننشى غرفه ROOM جديده باى اسم ولنفترض rm_main ونضع فيها الاوبجيكتات :-
obj_player
و
obj_jack
و
obj_ground
و
obj_controler
ولان شغل العبه .. واستمتع .


(والله تعبت فى الدرس ده وكمان الصور تعبت فيها ده غير الاكواد وانا حاولت اخليه درس يليق باى مبتدا فى الجيم ميكر او غيره)
(جميع الحقوق محفوظه لمنتدى learnGM.com ©️2013-2014)
على فكره ملف القابل للتعديل رابط تحميله اهو :-
http://sandbox.yoyogames.com/games/150726-de-3d-human
بس انا مضيفتهوش فى الاول علشان تعتمد على نفسك .. والسلام عليكم .
omar-games
omar-games
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 97



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف GameMaker1103 الخميس أغسطس 22, 2013 8:53 am

مشكور على الموضوع.
عندي ملاحظة: أنا حملت الملف القابل للتعديل على طول لأني شفت الأكواد أنتا ما بتشرحها، فقط بتملينا إياها والمكان اللي نضعها فيه فقط لا غير، فاختصرت على نفسي وحملت الملف القابل للتعديل.
والملاحظة الأخرى: لماذا اسميت الموضوع حصرياً ؟ هل الملف القابل للتعديل من صنعك ؟

وتقبل تحياتي.. flower
GameMaker1103
GameMaker1103
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 553
الأوسمة :
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Help10
وسام المساعدة

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 3rd10





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف omar-games الخميس أغسطس 22, 2013 1:47 pm

اولا :- شكرا على مرورك اللحلو flower 

ثانيا :- فى الدروس القادمه بشرح الاكواد اخى .. علشان انا كنت مستعجل شوى ورايا مشوار Laughing 

ثالثا :- لا اخى الكريم ... الملف القابل للتعديل ليس من صنعى .. انا اقصد على باقى الدروس سوف تكون حصريه باذن الله فقد هذا الدرس سميته حصرى بمعنى لا توجد عنه شروحات عربيه على الانترنت ولا حتى اجنبيه فا لا يوجد الا القليل 

... اتشرف بمرورك

والسلام عليكم ..
omar-games
omar-games
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 97



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف omar -ofo الخميس أغسطس 22, 2013 5:34 pm

بسم الله Thanks على الدرس وطبقته تماااااااااااام لكن قلي 
ERROR in
action number 1
of Draw Event
for object obj_sky:

Error in code at line 1:
   tex = sprite_get_texture(Texture_Sky,Time)
                           ^
at position 26: Unknown variable Texture_Sky
omar -ofo
omar -ofo
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 46



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف omar -ofo الخميس أغسطس 22, 2013 5:43 pm

حتى الملف الي انت عملته ما رضي يولع
omar -ofo
omar -ofo
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 46



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف omar-games الخميس أغسطس 22, 2013 7:23 pm

هذه مشكله من عندك اخى .. omar -ofo 


راجع الدرس بتدقيق او حمل الملف القابل للتعديل 

1- الدرس ما فيه اى مشكله لانى مرجعه 100% بدون اخطاء

2- انته ركز شويه بس وهتفهم

3- حاول ان تطبق الدرس بتحميل الملف القابل للتعديل فى gm جديد
omar-games
omar-games
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 97



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف GameMaker1103 الخميس أغسطس 22, 2013 10:37 pm

الملف القابل للتعديل شغال 100% واللي يظهر عنده أخطاء أو مشاكل أكيد أنه سارق البرنامج فطبيعي لا تلومن إلا نفسك.
GameMaker1103
GameMaker1103
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 553
الأوسمة :
دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Help10
وسام المساعدة

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! 3rd10





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !! Empty رد: دروس جيم ميكر #1 انشاء لعبه 3d تحتوى على ناس !!

مُساهمة من طرف bosmo الأربعاء أبريل 15, 2015 12:50 am

السلام عليكم موضوع رائع واصل أخي
bosmo
bosmo
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 4



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى