LearnGM
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

create enemy

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل

create enemy Empty create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa السبت يونيو 08, 2013 4:19 am

create enemy 4020826452
ازاى اعمل عدو اذا اقترب منى يبدأ بالمهاجمة واذا قفزت يقفز ويهاجم هجوم آخر واذا ابتعدت عنه يجرى
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف abdo السبت يونيو 08, 2013 6:09 am

create enemy 4020826452
هذا يتطلب ذكاء اصطناعي
وانا لست ماهرا فيه
انتظر المدير او احد المشرفين
مع تحياتي create enemy 3294124603
abdo
abdo
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 756
الأوسمة :
create enemy Drss7s10
وسام الدرس الحصري

create enemy Help10
وسام المساعدة




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa السبت يونيو 08, 2013 6:59 am

abdo كتب:create enemy 4020826452
هذا يتطلب ذكاء اصطناعي
وانا لست ماهرا فيه
انتظر المدير او احد المشرفين
مع تحياتي create enemy 3294124603

شكرا على الرد
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed السبت يونيو 08, 2013 12:03 pm

عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..

كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 .. flower
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa السبت يونيو 08, 2013 3:53 pm

Abdullah Alsayed كتب:عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..

كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 .. create enemy 3294124603

طب الملف اللى نزلته يمشى ورا اللاعب فقط انا عايز ينط ويضرب لو حتى الاكواد فقط
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed السبت يونيو 08, 2013 4:17 pm

ana7elwa كتب:
Abdullah Alsayed كتب:عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..

كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 .. create enemy 3294124603

طب الملف اللى نزلته يمشى ورا اللاعب فقط انا عايز ينط ويضرب لو حتى الاكواد فقط

الملف فيه انه الانمي يضرب .. بالنسبة للنط .. انت عايز الانمي ينط امتى ؟ هل لما البلير يبقى فوق .. ولا عشوائي ولا ايه ؟
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa السبت يونيو 08, 2013 4:39 pm

عشوائى
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed السبت يونيو 08, 2013 5:11 pm

ana7elwa كتب:
عشوائى

اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
الكود:

if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa السبت يونيو 08, 2013 8:30 pm

شكرا جزيلا لك
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa الأحد يونيو 09, 2013 5:41 am

Abdullah Alsayed كتب:
ana7elwa كتب:
عشوائى

اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
الكود:

if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}

انا آسف بس ممكن تورينى ازاى اخلى الانمى ينط لما انا انط
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الأحد يونيو 09, 2013 12:17 pm

ana7elwa كتب:
Abdullah Alsayed كتب:
ana7elwa كتب:
عشوائى

اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
الكود:

if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}

انا آسف بس ممكن تورينى ازاى اخلى الانمى ينط لما انا انط

لو عايز الانمي ينط اول ما البلير ينط .. فانت تاخد الحدث بتاع البلير الخاص بالقفز .. وتعمله copy في الانمي .. يعني مثلا لو البلير بينط باتخدام Z .. فانت تعمل حدث في الانمي واول ما يضغط Z الـvspeed يتغير .. فينط معاه في نفس الوقت flower
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa الأحد يونيو 09, 2013 4:18 pm

شكرا لك وآسف على كثرة الأسئلة
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa الأربعاء يونيو 12, 2013 11:34 pm

انا حاولت اعمل نفس الموجود فى البلاتفورم اللى نزلته وجدت انه لايتحرك رغم انى وضعت ال hspeed =3 ووجدت ان ارجل الانمى تخترق ال floor وعندما اقترب منه يضرب ولا يتوقف عندما ابعد عنه ويخترق ايضا ال floor  الملف القابل للتعديل آخر سطر
ودلوقتى فى نوعين من الضرب للانمى ضرب بالسيف من قريب وضرب من بعيد بالمدفع انا عايز لما يكون من بعيد عشوائى ياما يمشى لحد مايوصلى ويضرب بالسيف أو يضرب من بعيد المدفع مرة واحدة ويكون الاختيار random أرجو رد الادمن
http://www.mediafire.com/download/29ia1b9sdjmdk7n/games.rar
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty كود كامل للاعب اصطناعي (AI)

مُساهمة من طرف Bukmang الخميس يونيو 13, 2013 2:55 pm

الكود:
if distance_to_object(obNaruto) = 70 && Work = true
{
    vspeed -= 12;
    audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
    audio_play_sound(soiAttack4, 1, false);
    audio_play_sound(fxFire, 1, false);
    sprite_index = Attack3;
    image_index = 0;
    Work = false;
    alarm[6] = 120;
    iD = instance_create(x, y-20, obeFire);
    iD.image_xscale = image_xscale;
    global.ItachiChakra -= 5;
}
if instance_exists(obNaruto)
{
    if distance_to_object(obNaruto) > 260 && Work = true
    {
        x = obNaruto.x-20;
        y = obNaruto.y;
        sprite_index = Dash;
        image_index = 0;
        Work = false;
        alarm[6] = 120;
        global.ItachiChakra -= 5;
        audio_play_sound(fxDash, 1, false);
    }
}
if instance_exists(obsNaruto)
{
    if distance_to_object(obsNaruto) > 260 && Work = true
    {
        x = obsNaruto.x-20;
        y = obsNaruto.y;
        sprite_index = Dash;
        image_index = 0;
        Work = false;
        alarm[6] = 120;
        global.ItachiChakra -= 5;
        audio_play_sound(fxDash, 1, false);
    }
}
if global.ItachiHealth < 1
{
    instance_change(obItachiDead, true);
    audio_play_sound(soiHurt2, 1, false);
}
if sprite_index = Fall
{
    Enable = false;
    alarm[5] = 120;
}
if distance_to_object(obNaruto) < 10 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && Enable = true && sprite_index != DownHurt && Work = true
{
     if Combo = 0
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack0;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        depth = -2;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 1;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 1;
        }
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 1
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 2;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 2;
        }
        Combo += 1;
        depth = -2;
        sprite_index = Attack1;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 2
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 3;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 3;
        }
        Combo += 1;
        depth = -2;
        sprite_index = Attack2;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo >= 3
     {
        Combo = 0; exit;
     }
}
if distance_to_object(obsNaruto) < 5 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && sprite_index != DownHurt && Enable = true && Work = true
{
     if Combo = 0
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 1;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 1;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack0;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 1
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 2;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 2;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack1;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 2
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 3;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 3;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack2;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo >= 3
     {
        Combo = 0; exit;
     }
}
if sprite_index = Charge && Lag = true
{
    instance_create(x+3, y, obeCharge);
    Lag = false;
    alarm[1] = 30;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true  && Work = true
    if self.x < obNaruto.x-2
{
   hspeed = 2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
   if self.x > obNaruto.x+2
   {
  {
}
   hspeed = -2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
   if self.x < obsNaruto.x-1.5
{
   hspeed = 2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
   if self.x > obsNaruto.x+1.5
   {
  {
}
   hspeed = -2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if place_free(x, y+1)
{
  gravity = FallSpeed;
  if Attacking = 0 && sprite_index != AirAttack0 && sprite_index != AirAttack1
  and Hurting = 0 && sprite_index != DownHurt && sprite_index != Attack3 && sprite_index != UpperHurt
  && sprite_index != spiHurt4
  {
     sprite_index = Jump;
     image_index = 2;
  }
{
كود كامل للاعب اصطناعي (AI)
Bukmang
Bukmang
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 122
الأوسمة :

create enemy Small-11
create enemy Help10
وسام المساعدة




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

create enemy Empty رد: create enemy

مُساهمة من طرف ana7elwa الخميس يونيو 13, 2013 9:50 pm

Bukmang كتب:
الكود:
if distance_to_object(obNaruto) = 70 && Work = true
{
    vspeed -= 12;
    audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
    audio_play_sound(soiAttack4, 1, false);
    audio_play_sound(fxFire, 1, false);
    sprite_index = Attack3;
    image_index = 0;
    Work = false;
    alarm[6] = 120;
    iD = instance_create(x, y-20, obeFire);
    iD.image_xscale = image_xscale;
    global.ItachiChakra -= 5;
}
if instance_exists(obNaruto)
{
    if distance_to_object(obNaruto) > 260 && Work = true
    {
        x = obNaruto.x-20;
        y = obNaruto.y;
        sprite_index = Dash;
        image_index = 0;
        Work = false;
        alarm[6] = 120;
        global.ItachiChakra -= 5;
        audio_play_sound(fxDash, 1, false);
    }
}
if instance_exists(obsNaruto)
{
    if distance_to_object(obsNaruto) > 260 && Work = true
    {
        x = obsNaruto.x-20;
        y = obsNaruto.y;
        sprite_index = Dash;
        image_index = 0;
        Work = false;
        alarm[6] = 120;
        global.ItachiChakra -= 5;
        audio_play_sound(fxDash, 1, false);
    }
}
if global.ItachiHealth < 1
{
    instance_change(obItachiDead, true);
    audio_play_sound(soiHurt2, 1, false);
}
if sprite_index = Fall
{
    Enable = false;
    alarm[5] = 120;
}
if distance_to_object(obNaruto) < 10 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && Enable = true && sprite_index != DownHurt && Work = true
{
     if Combo = 0
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack0;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        depth = -2;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 1;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 1;
        }
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 1
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 2;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 2;
        }
        Combo += 1;
        depth = -2;
        sprite_index = Attack1;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 2
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 3;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 3;
        }
        Combo += 1;
        depth = -2;
        sprite_index = Attack2;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo >= 3
     {
        Combo = 0; exit;
     }
}
if distance_to_object(obsNaruto) < 5 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && sprite_index != DownHurt && Enable = true && Work = true
{
     if Combo = 0
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 1;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 1;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack0;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 1
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 2;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 2;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack1;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo = 2
     {
        Enable = false;
        alarm[5] = 60;
        if image_xscale = 1
        {
            hspeed = 3;
        }
        if image_xscale = -1
        {
            hspeed -= 3;
        }
        Combo += 1;
        sprite_index = Attack2;
        Attacking = 1;
        audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
        alarm[2] = 120;
        image_index = 0; exit;
     }
     if Combo >= 3
     {
        Combo = 0; exit;
     }
}
if sprite_index = Charge && Lag = true
{
    instance_create(x+3, y, obeCharge);
    Lag = false;
    alarm[1] = 30;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true  && Work = true
    if self.x < obNaruto.x-2
{
   hspeed = 2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
   if self.x > obNaruto.x+2
   {
  {
}
   hspeed = -2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
   if self.x < obsNaruto.x-1.5
{
   hspeed = 2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
   if self.x > obsNaruto.x+1.5
   {
  {
}
   hspeed = -2
   sprite_index = Run;
   image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if place_free(x, y+1)
{
  gravity = FallSpeed;
  if Attacking = 0 && sprite_index != AirAttack0 && sprite_index != AirAttack1
  and Hurting = 0 && sprite_index != DownHurt && sprite_index != Attack3 && sprite_index != UpperHurt
  && sprite_index != spiHurt4
  {
     sprite_index = Jump;
     image_index = 2;
  }
{
كود كامل للاعب اصطناعي (AI)
شكرا لك بس فى حاجات لازم تتحط فى ال create event ايه هى
avatar
ana7elwa
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 152



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى