LearnGM
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

طلب اكواد سهلة

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty طلب اكواد سهلة

مُساهمة من طرف امير الالعاب الجمعة أكتوبر 17, 2014 7:39 pm

بسم الله
music اريد بعض  الاكواد وهي music
You are the One - صنع دائرة
2- صنع مربع affraid
3- عمل عداد تنازلي وتصاعدي
4- ارى الكثير من الالعاب فيها تاثيرات فمثلا عندما يط يطير اللاعب  يخرج من خلفة دخان بدون ال طلب اكواد سهلة Action_explosion
Line
flower flower اتمني ما اكون ثقلت عليكم flower flower
امير الالعاب
امير الالعاب
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 123



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty رد: طلب اكواد سهلة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed السبت أكتوبر 18, 2014 3:52 pm

اولا ارجو منك انك تضع عنوان مناسب يدل على محتواه في المرة القادمة ..

1 , 2 صنع دائرة ومربع اظن انت تقصد رسم دائة ومربع .. انت بتروح لdraw event وتستخدم طلب اكواد سهلة Action_drawrectangle و طلب اكواد سهلة Action_drawellipse .. أو إنك تستخدم الأكواد وهي :

الكود:
draw_circle(x,y,r,outline)
draw_rectangle(x1,y1,x2,y2,outline)


عمل عد تنازلي :
بتعمل متغير جديد وليكن time وبتعرفه في create event للاوبجكت وتخلي قيمته 10 مثلا

بعدها ممكن تقلل قيمته بالتدريج باستخدام الـalarm بتروح لcreate event وتدي قيمة لalarm وليكن alarm[0]=room_speed وبكده بعد ثانية من عمل اللعبة هيتفعل الـalarm[0] .. تعمل event جديد خاص بالـalarm 0 وتحط جواه time-=1 و تعرف الalarm[0] من جديد 

دلوقتي ممكن تجرب اللعبة بعد ما تعمل draw للمتغير time عشان تقدر تشوفه في اللعبة عامل ازاي .. هتلاقي ان الtime بيقل ولكن لما بيوصل لصفر ما بيحصلش حاجة عشان كده هتعمل test للمتغير time وده في اي حتة وليكن مثلا في نفس الـalarm 0  event .. وتكتب الكود ده

الكود:
if time=0 { game_restart() };


وبكده تبقى الأكواد اللي كتبناها :

Create Event  Create Event
الكود:
time = 10; // Create Event
alarm[0] = room_speed; // Create Event

Alarm 0  Alarm Event
الكود:
time -= 1;
if time = 0 {
    game_restart();
}
alarm[0] = room_speed;

Draw  Draw Event
الكود:
draw_text(x,y,string(time));

والتصاعدي نفس الطريقة بس بيزود القيمة مش بينقصها واكيد مش هنحتاج نختبر قيمة الـtime وهنعرف الـtime في الأول بـ 0

4 - ده بيتعمل بكذة طريقة واسهلها انك تعمل اوبجكت خاص بالتأثير والسبرايت بتاعه هو سبريت التأثير وبتعمل  :ot_e:Animation End .. يتعملوا Destroy والـeffect ده بيتكريت ساعة ما الplayer ينط مثلا
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty رد: طلب اكواد سهلة

مُساهمة من طرف امير الالعاب السبت أكتوبر 18, 2014 9:41 pm

شكرا جار تجريب العداد التنازلي والتصاعدي

2- النقطة الرابعة ممكن توضيح fahem ?! 00 انا مبتدء 00 No No
3- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع .. sunny sunny
1- الاكواد بتاع الدائرة والمربع مثلا في النقطة 80y  80x  كيف يكون الكود .... ماذا تعني (
الكود:
r,outline
) What
امير الالعاب
امير الالعاب
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 123



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty رد: طلب اكواد سهلة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الإثنين أكتوبر 20, 2014 5:52 pm

امير الالعاب كتب:
شكرا جار تجريب العداد التنازلي والتصاعدي

2- النقطة الرابعة ممكن توضيح fahem ?! 00 انا مبتدء 00 No No
3- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع .. sunny sunny
1- الاكواد بتاع الدائرة والمربع مثلا في النقطة 80y  80x  كيف يكون الكود .... ماذا تعني (
الكود:
r,outline
) What


- النقطة الرابعة بسيطة ممكن تقول لي ايه اللي مش فاهمه منها بالظبط ؟
- الـ r ده اختصار كلمة radius نصف القطر ( بالبكسل ) .. outline ده Boolean  تكتب فيه true أو false ومن الكلمة معناها انه بيفعل او يلغي الاطار الخارجي للدائرة نفسها  flower

flower
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty الى المدير الغالي

مُساهمة من طرف امير الالعاب الإثنين أكتوبر 20, 2014 9:03 pm

- ده بيتعمل بكذة طريقة واسهلها انك تعمل اوبجكت خاص بالتأثير والسبرايت بتاعه هو سبريت التأثير وبتعمل  :ot_e:Animation End .. يتعملوا Destroy والـeffect ده بيتكريت ساعة ما الplayer ينط مثلا

ماهي ot_e:Animation End

كيف نعمل Destroy


الكود:
الكود




الكود:
draw_circle(x,y,r,outline)


الكود:
draw_rectangle(x1,y1,x2,y2,outline)


الكود:
هل يكتب كالتالي







الكود:
draw_circle(x = 80,y = 80,r = 8,true)


الكود:
او


الكود:
draw_rectangle(x1.80,y1.80,x2.70,y2.70,false)
'طبعا النقطة

- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع ..طلب اكواد سهلة Icon_sunnyطلب اكواد سهلة Icon_sunny

ما اقصد .....
فقط اريد مثال لعنوان مناسب حتي لا اقع في نفس الغلط ..

امير الالعاب
امير الالعاب
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 123



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

طلب اكواد سهلة Empty رد: طلب اكواد سهلة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الإثنين أكتوبر 20, 2014 9:39 pm

بالنسبة لـ Animation End Other Event معلش اتكتبت غلط .. ده حدث موجود في Others بيتجاب من :

Add Event - Other - Animation End 

وفي طريقة تانية ولكن خلينا في دي .. animation end - ده حدث - الاكواد أو الاكشنز اللي فيه بتحصل مع نهاية الـanimation اللي في السبرايت الخاصة بالأوبجكت .. يعني لو عملت اوبجكت الدخان المتحرك بتاع الارض اللي بيظهر مع قفزة اللاعب فمع نهاية الصورة الموجودة في الأوبجكت هيحصل الأكشنز اللي انت حاطتها وهي تدمير الأوبجكت نفسه وده يا اما بالكود instance_destroy(); أو من الاكشنز طلب اكواد سهلة Action_destroy

هو الكود المفروض بتكتب القيم على طول ما بين الأقواس يعني مثلاً الكود :

الكود:
instance_create(x,y,obj)

بتحط مكان كل حاجة ما بين علامة " , " القيمة اللي انت عايزها .. والكود اللي فوق ده يعمل create لاوبجكت في مكان ما في الروم .. فمثلا عايزين نحط اوبجكت جديد في النقطة 100 و 200 في الروم والأوبجكت ده يكون obj_enemy مثلا فنكتب الكود كده :

الكود:
instance_create(100,200,obj_enemy)

والكود ده بتحطه فالحدث اللي انت عايزه عادي كأنه أي أكشن

شوف الموضوع ده كمان : بعض الاساسيات بلغة الجيم ميكر GML وان شااء الله في دورة هتبدأ قريب أوي هنتعلم فيها الـGML بشكل مكثف هتنزل مقدمة الدورة في خلال الإسبوع ده إن شاء الله  flower
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى