LearnGM
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الأحد أبريل 19, 2015 5:16 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركم

عندي لعبة كاميرا من الاعلى يعني لعبة top down
المهم طبعا بالروم انه وضعت الكاميرا تلحق اللاعب
وعملت اوبجكت obj_shake 
وعملت له الارم وكم حاجة ولكن مافيش فايدة

اعطوني طريقة رجاءا

اريد ال camera shake يكون عند اطلاق الرصاص فقط
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الأحد أبريل 19, 2015 10:06 am

طب ايه الكود اللي استخدمته ؟ .. جرب تستخدم الكود اللي احنا استخدمناه في درس تعليم صناعة لعبة المدفع او the Cannon فقط على منتداكم " ملتقى صناع الالعاب العرب "
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الأحد أبريل 19, 2015 6:30 pm

عبدالله

انه عملت هالطريقة 

عملت اوبجكت obj_shake
ووضعت فيه :

Create Event:

alarm[0] = 20


Alarm Event for alarm 0:

view_xview = 0
view_yview = 0
instance_destroy()



Step Event:

view_xport = random_range(-5,5)
view_yport = random_range(-5,5)


وبعدها عملت هالاوبجكت عند الاطلاق على الجدار

وطبعا كل شيئ تمام ومافيش اي مشكلةولكن المصيبة
هو ان الكاميرا تتبعني وهنا المشكلة ان اثناء الارتجاج
الغرفة يكون فيها فلاشات اثناء الارتجاج..كانه فيه مشكلة

اما اذا اعمل الارتجاج والكاميرا عادية من دون ان تتبعني
فمافيش مشكلة..ولكن لعتبي لازم يكون فيها اتباع الكاميرا للاعب
رجاءا مساعدة
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الأحد أبريل 19, 2015 6:40 pm

طيب ما تضيف مكان الـobj_player عندك في الاكواد يعني لو الـشاشة بمقاس 640x480 قممكن تعمل الأكواد كده :

Create event:c_e:
الكود:
alarm[0] = 20

Alarm 0 Alarm Event 
الكود:
view_xview = obj_player.x-(view_wview[0]/2); // view_wview > width of the view
view_yview = obj_player.y-(view_hview[0]/2); // view_hview > height of the view port
instance_destroy()

 Step event Step Event
الكود:
view_xview = obj_player.x-(view_wview[0]/2)+random_range(-5,5);
view_yview = obj_player.y-(view_hview[0]/2)+random_range(-5,5);


جرب كده وقول لي Smile
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف RiadITachi الأحد أبريل 19, 2015 7:18 pm

كل ما عليك فعله هو تغيير مكان اطار النظر  لفترة الاطلاق باضافة اعداد عشوائية 

مثلا 

الكود:
var rw , rh ;
rw = room_width ;
 rh=room_height ;

if (instance_exists(obj_bullet))
{
view_xview = oPlayer.x-rw/2+(random_range(-obj_bullet.speed,obj_bullet.speed)) ;
view_yview = oPlayer.x-rh/2+(random_range(-obj_bullet.speed,obj_bullet.speed)) ;
}
RiadITachi
RiadITachi
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 168



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الإثنين أبريل 20, 2015 1:41 am

RiadITachi كتب:كل ما عليك فعله هو تغيير مكان اطار النظر  لفترة الاطلاق باضافة اعداد عشوائية 

مثلا 

الكود:
var rw , rh ;
rw = room_width ;
 rh=room_height ;

if (instance_exists(obj_bullet))
{
view_xview = oPlayer.x-rw/2+(random_range(-obj_bullet.speed,obj_bullet.speed)) ;
view_yview = oPlayer.x-rh/2+(random_range(-obj_bullet.speed,obj_bullet.speed)) ;
}

وين اضع هالكود وفي اي اوبجكت؟
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الإثنين أبريل 20, 2015 3:09 am

^^

اين اضع هالكود عزيزي؟؟ وفي اي بروجيكت؟
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الإثنين أبريل 20, 2015 3:36 am

Abdullah Alsayed كتب:طيب ما تضيف مكان الـobj_player عندك في الاكواد يعني لو الـشاشة بمقاس 640x480 قممكن تعمل الأكواد كده :


جرب كده وقول لي Smile

عملت الحركة ولكن خربط الاولي والتالي معاي
عند الاطلاق الشاشة تذهب لمكان اخر وتحصل حاجات غريبة عجيبة
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف Abdullah Alsayed الإثنين أبريل 20, 2015 7:26 am

kaicooper كتب:
Abdullah Alsayed كتب:طيب ما تضيف مكان الـobj_player عندك في الاكواد يعني لو الـشاشة بمقاس 640x480 قممكن تعمل الأكواد كده :


جرب كده وقول لي Smile

عملت الحركة ولكن خربط الاولي والتالي معاي
عند الاطلاق الشاشة تذهب لمكان اخر وتحصل حاجات غريبة عجيبة

أه معلش الخطأ في أول الكود لازم تحدد رقم الـView وانت هنا محددتهاش وانا مخدتش بالي xD .. لازم تبق


الكود:
view_xview[0]


وخلي بالك .. لازم تبقى عامل للعبة بتاعتك نظام رؤية غير الموجود في الـRoom > View أو على الأقل تلغي متابعة الـView للاوبجكت وقت الـShaking .. وتبقى الأكواد كده :

create
الكود:

alarm[0] = 20

alarm0
الكود:

view_xview[0] = obj_player.x-(view_wview[0]/2); // view_wview > width of the view
view_yview[0] = obj_player.y-(view_hview[0]/2); // view_hview > height of the view port
view_object[0] = obj_player;
instance_destroy()

Step
الكود:

view_object[0]= noone ;
view_xview[0] = obj_player.x-(view_wview[0]/2)+random_range(-5,5);
view_yview[0] = obj_player.y-(view_hview[0]/2)+random_range(-5,5);
Abdullah Alsayed
Abdullah Alsayed
Admin
Admin

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 1791



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف kaicooper الثلاثاء أبريل 21, 2015 11:52 am

^^

راح اجرب ان شاءلله واخبرك

لان البارحة استخدمت حركة ثانية وهي viewangle والحمدالله ماشية معاي نوعا ما
kaicooper
kaicooper
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 55



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة  Empty رد: ضروري الان مساعدة بخصوص ارتجاج الكاميرا عند الاطلاق..مساعدة

مُساهمة من طرف RiadITachi الثلاثاء أبريل 21, 2015 6:15 pm

الكود تضيفه في الكونترولر او اي اوبجكت اخر ... لايهم
RiadITachi
RiadITachi
 
 

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 168



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى