create enemy
صفحة 1 من اصل 1 • شاطر
create enemy
ازاى اعمل عدو اذا اقترب منى يبدأ بالمهاجمة واذا قفزت يقفز ويهاجم هجوم آخر واذا ابتعدت عنه يجرى
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
رد: create enemy
هذا يتطلب ذكاء اصطناعي
وانا لست ماهرا فيه
انتظر المدير او احد المشرفين
مع تحياتي
abdo-
- الجنس :
عدد المساهمات : 756
الأوسمة :
وسام الدرس الحصري
وسام المساعدة
رد: create enemy
abdo كتب:
هذا يتطلب ذكاء اصطناعي
وانا لست ماهرا فيه
انتظر المدير او احد المشرفين
مع تحياتي
شكرا على الرد
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
رد: create enemy
عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..
كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 ..
كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 ..
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
رد: create enemy
Abdullah Alsayed كتب:عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..
كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 ..
طب الملف اللى نزلته يمشى ورا اللاعب فقط انا عايز ينط ويضرب لو حتى الاكواد فقط
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
رد: create enemy
ana7elwa كتب:Abdullah Alsayed كتب:عادة عشان تبدأ تعمل ذكاء اصطناعي لازم تبدأ بتصرفاته الطبييعية .. يعني يقرب من الplayer لو بعيد .. لو البليير فوق ينط له .. لو البليير تحت يبدأ ينزله .. وهكذا ..
كمثال بسيط لحكاية عمل ذكاء اصطناعي للعبة بلاتفورم ممكن تشوف الملف ده http://sandbox.yoyogames.com/games/97298 ..طب الملف اللى نزلته يمشى ورا اللاعب فقط انا عايز ينط ويضرب لو حتى الاكواد فقط
الملف فيه انه الانمي يضرب .. بالنسبة للنط .. انت عايز الانمي ينط امتى ؟ هل لما البلير يبقى فوق .. ولا عشوائي ولا ايه ؟
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
رد: create enemy
ana7elwa كتب:عشوائى
اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
- الكود:
if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
رد: create enemy
Abdullah Alsayed كتب:ana7elwa كتب:عشوائى
اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
- الكود:
if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}
انا آسف بس ممكن تورينى ازاى اخلى الانمى ينط لما انا انط
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
رد: create enemy
ana7elwa كتب:Abdullah Alsayed كتب:ana7elwa كتب:عشوائى
اذا ممكن تحط في step event شرط اذا كان الاتمي على الارض .. ففرصة 1 من 50 ان يقفز .. وهذا هو الكود :
- الكود:
if random(50)<1 && !place_free(x,y+1) { vspeed-=8}انا آسف بس ممكن تورينى ازاى اخلى الانمى ينط لما انا انط
لو عايز الانمي ينط اول ما البلير ينط .. فانت تاخد الحدث بتاع البلير الخاص بالقفز .. وتعمله copy في الانمي .. يعني مثلا لو البلير بينط باتخدام Z .. فانت تعمل حدث في الانمي واول ما يضغط Z الـvspeed يتغير .. فينط معاه في نفس الوقت
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
رد: create enemy
انا حاولت اعمل نفس الموجود فى البلاتفورم اللى نزلته وجدت انه لايتحرك رغم انى وضعت ال hspeed =3 ووجدت ان ارجل الانمى تخترق ال floor وعندما اقترب منه يضرب ولا يتوقف عندما ابعد عنه ويخترق ايضا ال floor الملف القابل للتعديل آخر سطر
ودلوقتى فى نوعين من الضرب للانمى ضرب بالسيف من قريب وضرب من بعيد بالمدفع انا عايز لما يكون من بعيد عشوائى ياما يمشى لحد مايوصلى ويضرب بالسيف أو يضرب من بعيد المدفع مرة واحدة ويكون الاختيار random أرجو رد الادمن
http://www.mediafire.com/download/29ia1b9sdjmdk7n/games.rar
http://www.mediafire.com/download/29ia1b9sdjmdk7n/games.rar
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
كود كامل للاعب اصطناعي (AI)
- الكود:
if distance_to_object(obNaruto) = 70 && Work = true
{
vspeed -= 12;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
audio_play_sound(soiAttack4, 1, false);
audio_play_sound(fxFire, 1, false);
sprite_index = Attack3;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
iD = instance_create(x, y-20, obeFire);
iD.image_xscale = image_xscale;
global.ItachiChakra -= 5;
}
if instance_exists(obNaruto)
{
if distance_to_object(obNaruto) > 260 && Work = true
{
x = obNaruto.x-20;
y = obNaruto.y;
sprite_index = Dash;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
global.ItachiChakra -= 5;
audio_play_sound(fxDash, 1, false);
}
}
if instance_exists(obsNaruto)
{
if distance_to_object(obsNaruto) > 260 && Work = true
{
x = obsNaruto.x-20;
y = obsNaruto.y;
sprite_index = Dash;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
global.ItachiChakra -= 5;
audio_play_sound(fxDash, 1, false);
}
}
if global.ItachiHealth < 1
{
instance_change(obItachiDead, true);
audio_play_sound(soiHurt2, 1, false);
}
if sprite_index = Fall
{
Enable = false;
alarm[5] = 120;
}
if distance_to_object(obNaruto) < 10 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && Enable = true && sprite_index != DownHurt && Work = true
{
if Combo = 0
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
Combo += 1;
sprite_index = Attack0;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
alarm[2] = 120;
depth = -2;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 1;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 1;
}
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 1
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 2;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 2;
}
Combo += 1;
depth = -2;
sprite_index = Attack1;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 2
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 3;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 3;
}
Combo += 1;
depth = -2;
sprite_index = Attack2;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo >= 3
{
Combo = 0; exit;
}
}
if distance_to_object(obsNaruto) < 5 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && sprite_index != DownHurt && Enable = true && Work = true
{
if Combo = 0
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 1;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 1;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack0;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 1
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 2;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 2;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack1;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 2
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 3;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 3;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack2;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo >= 3
{
Combo = 0; exit;
}
}
if sprite_index = Charge && Lag = true
{
instance_create(x+3, y, obeCharge);
Lag = false;
alarm[1] = 30;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
if self.x < obNaruto.x-2
{
hspeed = 2
sprite_index = Run;
image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
if self.x > obNaruto.x+2
{
{
}
hspeed = -2
sprite_index = Run;
image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
if self.x < obsNaruto.x-1.5
{
hspeed = 2
sprite_index = Run;
image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
if self.x > obsNaruto.x+1.5
{
{
}
hspeed = -2
sprite_index = Run;
image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if place_free(x, y+1)
{
gravity = FallSpeed;
if Attacking = 0 && sprite_index != AirAttack0 && sprite_index != AirAttack1
and Hurting = 0 && sprite_index != DownHurt && sprite_index != Attack3 && sprite_index != UpperHurt
&& sprite_index != spiHurt4
{
sprite_index = Jump;
image_index = 2;
}
{
كود كامل للاعب اصطناعي (AI)
Bukmang-
- الجنس :
عدد المساهمات : 122
الأوسمة :
وسام المساعدة
رد: create enemy
Bukmang كتب:
- الكود:
if distance_to_object(obNaruto) = 70 && Work = true
{
vspeed -= 12;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
audio_play_sound(soiAttack4, 1, false);
audio_play_sound(fxFire, 1, false);
sprite_index = Attack3;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
iD = instance_create(x, y-20, obeFire);
iD.image_xscale = image_xscale;
global.ItachiChakra -= 5;
}
if instance_exists(obNaruto)
{
if distance_to_object(obNaruto) > 260 && Work = true
{
x = obNaruto.x-20;
y = obNaruto.y;
sprite_index = Dash;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
global.ItachiChakra -= 5;
audio_play_sound(fxDash, 1, false);
}
}
if instance_exists(obsNaruto)
{
if distance_to_object(obsNaruto) > 260 && Work = true
{
x = obsNaruto.x-20;
y = obsNaruto.y;
sprite_index = Dash;
image_index = 0;
Work = false;
alarm[6] = 120;
global.ItachiChakra -= 5;
audio_play_sound(fxDash, 1, false);
}
}
if global.ItachiHealth < 1
{
instance_change(obItachiDead, true);
audio_play_sound(soiHurt2, 1, false);
}
if sprite_index = Fall
{
Enable = false;
alarm[5] = 120;
}
if distance_to_object(obNaruto) < 10 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && Enable = true && sprite_index != DownHurt && Work = true
{
if Combo = 0
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
Combo += 1;
sprite_index = Attack0;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
alarm[2] = 120;
depth = -2;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 1;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 1;
}
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 1
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 2;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 2;
}
Combo += 1;
depth = -2;
sprite_index = Attack1;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 2
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 3;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 3;
}
Combo += 1;
depth = -2;
sprite_index = Attack2;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo >= 3
{
Combo = 0; exit;
}
}
if distance_to_object(obsNaruto) < 5 && Attacking = 0 &&
!place_free(x, y+2) && gravity = 0 && vspeed = 0 && Lag = true && Hurting = 0 && sprite_index != Fall
&& sprite_index != Land && sprite_index != DownHurt && Enable = true && Work = true
{
if Combo = 0
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 1;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 1;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack0;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack0, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 1
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 2;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 2;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack1;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack1, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo = 2
{
Enable = false;
alarm[5] = 60;
if image_xscale = 1
{
hspeed = 3;
}
if image_xscale = -1
{
hspeed -= 3;
}
Combo += 1;
sprite_index = Attack2;
Attacking = 1;
audio_play_sound(soiAttack2, 1, false);
alarm[2] = 120;
image_index = 0; exit;
}
if Combo >= 3
{
Combo = 0; exit;
}
}
if sprite_index = Charge && Lag = true
{
instance_create(x+3, y, obeCharge);
Lag = false;
alarm[1] = 30;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
if self.x < obNaruto.x-2
{
hspeed = 2
sprite_index = Run;
image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true && Work = true
if self.x > obNaruto.x+2
{
{
}
hspeed = -2
sprite_index = Run;
image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
if self.x < obsNaruto.x-1.5
{
hspeed = 2
sprite_index = Run;
image_xscale = 1;
}
if instance_exists(obsNaruto) and !place_free(x,y+1) and gravity = 0 and vspeed = 0 && Attacking = 0 && Hurting = 0 && Blocking = 0 && Enable = true
if self.x > obsNaruto.x+1.5
{
{
}
hspeed = -2
sprite_index = Run;
image_xscale = -1;
}
if self.x > self.xprevious
{
}
if self.x < self.xprevious
{
}
if place_free(x, y+1)
{
gravity = FallSpeed;
if Attacking = 0 && sprite_index != AirAttack0 && sprite_index != AirAttack1
and Hurting = 0 && sprite_index != DownHurt && sprite_index != Attack3 && sprite_index != UpperHurt
&& sprite_index != spiHurt4
{
sprite_index = Jump;
image_index = 2;
}
{
كود كامل للاعب اصطناعي (AI)
شكرا لك بس فى حاجات لازم تتحط فى ال create event ايه هى
ana7elwa-
- الجنس :
عدد المساهمات : 152
مواضيع مماثلة
» create object
» لعبة create your home
» حول event s action
» THE SPACE ENEMY
» طلب اسبريتات لل enemy
» لعبة create your home
» حول event s action
» THE SPACE ENEMY
» طلب اسبريتات لل enemy
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
السبت فبراير 03, 2018 7:40 pm من طرف ZAHRANI BLACK
» مساعدة ضروورية
الإثنين يناير 29, 2018 10:32 pm من طرف king_of_fun
» شارك رابط تطبيقك من تطبيقك على الاندرويد على وسائل التواصل الاجتماعي
الإثنين يناير 29, 2018 12:45 pm من طرف ibraheem2d
» ازاي اصنع لعبه علي Android
الأحد يناير 28, 2018 4:31 pm من طرف ibraheem2d
» درس صناعة 2D بلاتفورم بسيط باستخدام مكتبة Simple Platform LIB حصريا !
الخميس يناير 11, 2018 2:44 am من طرف Abdullah Alsayed
» اخر مساعدة منكم لي في الجيم ماكر
الأربعاء يناير 03, 2018 2:18 am من طرف king_of_fun
» ادعوكم اصدقائي لتجريب لعبتي الاولي Am Head Soccer
الثلاثاء ديسمبر 26, 2017 2:41 pm من طرف nexusrex
» طلب مساعدة بخصوص لعبة pinball.
الأحد ديسمبر 03, 2017 8:52 pm من طرف moummi.mouh@gmail.com