طلب اكواد سهلة
صفحة 1 من اصل 1 • شاطر
طلب اكواد سهلة
اريد بعض الاكواد وهي
- صنع دائرة
2- صنع مربع
3- عمل عداد تنازلي وتصاعدي
4- ارى الكثير من الالعاب فيها تاثيرات فمثلا عندما يط يطير اللاعب يخرج من خلفة دخان بدون ال
اتمني ما اكون ثقلت عليكم
امير الالعاب-
- الجنس :
عدد المساهمات : 123
رد: طلب اكواد سهلة
اولا ارجو منك انك تضع عنوان مناسب يدل على محتواه في المرة القادمة ..
1 , 2 صنع دائرة ومربع اظن انت تقصد رسم دائة ومربع .. انت بتروح لdraw event وتستخدم و .. أو إنك تستخدم الأكواد وهي :
عمل عد تنازلي :
بتعمل متغير جديد وليكن time وبتعرفه في create event للاوبجكت وتخلي قيمته 10 مثلا
بعدها ممكن تقلل قيمته بالتدريج باستخدام الـalarm بتروح لcreate event وتدي قيمة لalarm وليكن alarm[0]=room_speed وبكده بعد ثانية من عمل اللعبة هيتفعل الـalarm[0] .. تعمل event جديد خاص بالـalarm 0 وتحط جواه time-=1 و تعرف الalarm[0] من جديد
دلوقتي ممكن تجرب اللعبة بعد ما تعمل draw للمتغير time عشان تقدر تشوفه في اللعبة عامل ازاي .. هتلاقي ان الtime بيقل ولكن لما بيوصل لصفر ما بيحصلش حاجة عشان كده هتعمل test للمتغير time وده في اي حتة وليكن مثلا في نفس الـalarm 0 event .. وتكتب الكود ده
وبكده تبقى الأكواد اللي كتبناها :
Create Event
Alarm 0
Draw
والتصاعدي نفس الطريقة بس بيزود القيمة مش بينقصها واكيد مش هنحتاج نختبر قيمة الـtime وهنعرف الـtime في الأول بـ 0
4 - ده بيتعمل بكذة طريقة واسهلها انك تعمل اوبجكت خاص بالتأثير والسبرايت بتاعه هو سبريت التأثير وبتعمل :ot_e:Animation End .. يتعملوا Destroy والـeffect ده بيتكريت ساعة ما الplayer ينط مثلا
1 , 2 صنع دائرة ومربع اظن انت تقصد رسم دائة ومربع .. انت بتروح لdraw event وتستخدم و .. أو إنك تستخدم الأكواد وهي :
- الكود:
draw_circle(x,y,r,outline)
draw_rectangle(x1,y1,x2,y2,outline)
عمل عد تنازلي :
بتعمل متغير جديد وليكن time وبتعرفه في create event للاوبجكت وتخلي قيمته 10 مثلا
بعدها ممكن تقلل قيمته بالتدريج باستخدام الـalarm بتروح لcreate event وتدي قيمة لalarm وليكن alarm[0]=room_speed وبكده بعد ثانية من عمل اللعبة هيتفعل الـalarm[0] .. تعمل event جديد خاص بالـalarm 0 وتحط جواه time-=1 و تعرف الalarm[0] من جديد
دلوقتي ممكن تجرب اللعبة بعد ما تعمل draw للمتغير time عشان تقدر تشوفه في اللعبة عامل ازاي .. هتلاقي ان الtime بيقل ولكن لما بيوصل لصفر ما بيحصلش حاجة عشان كده هتعمل test للمتغير time وده في اي حتة وليكن مثلا في نفس الـalarm 0 event .. وتكتب الكود ده
- الكود:
if time=0 { game_restart() };
وبكده تبقى الأكواد اللي كتبناها :
Create Event
- الكود:
time = 10; // Create Event
alarm[0] = room_speed; // Create Event
Alarm 0
- الكود:
time -= 1;
if time = 0 {
game_restart();
}
alarm[0] = room_speed;
Draw
- الكود:
draw_text(x,y,string(time));
والتصاعدي نفس الطريقة بس بيزود القيمة مش بينقصها واكيد مش هنحتاج نختبر قيمة الـtime وهنعرف الـtime في الأول بـ 0
4 - ده بيتعمل بكذة طريقة واسهلها انك تعمل اوبجكت خاص بالتأثير والسبرايت بتاعه هو سبريت التأثير وبتعمل :ot_e:Animation End .. يتعملوا Destroy والـeffect ده بيتكريت ساعة ما الplayer ينط مثلا
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
رد: طلب اكواد سهلة
شكرا جار تجريب العداد التنازلي والتصاعدي
2- النقطة الرابعة ممكن توضيح 00 انا مبتدء 00
3- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع ..
1- الاكواد بتاع الدائرة والمربع مثلا في النقطة 80y 80x كيف يكون الكود .... ماذا تعني (
- الكود:
r,outline
امير الالعاب-
- الجنس :
عدد المساهمات : 123
رد: طلب اكواد سهلة
امير الالعاب كتب:شكرا جار تجريب العداد التنازلي والتصاعدي
2- النقطة الرابعة ممكن توضيح 00 انا مبتدء 00
3- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع ..1- الاكواد بتاع الدائرة والمربع مثلا في النقطة 80y 80x كيف يكون الكود .... ماذا تعني ()
- الكود:
r,outline
- النقطة الرابعة بسيطة ممكن تقول لي ايه اللي مش فاهمه منها بالظبط ؟
- الـ r ده اختصار كلمة radius نصف القطر ( بالبكسل ) .. outline ده Boolean تكتب فيه true أو false ومن الكلمة معناها انه بيفعل او يلغي الاطار الخارجي للدائرة نفسها
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
الى المدير الغالي
- ده بيتعمل بكذة طريقة واسهلها انك تعمل اوبجكت خاص بالتأثير والسبرايت بتاعه هو سبريت التأثير وبتعمل :ot_e:Animation End .. يتعملوا Destroy والـeffect ده بيتكريت ساعة ما الplayer ينط مثلا
ماهي ot_e:Animation End
كيف نعمل Destroy
- الكود:
الكود
- الكود:
draw_circle(x,y,r,outline)
- الكود:
draw_rectangle(x1,y1,x2,y2,outline)
- الكود:
هل يكتب كالتالي
- الكود:
draw_circle(x = 80,y = 80,r = 8,true)
- الكود:
او
- الكود:
draw_rectangle(x1.80,y1.80,x2.70,y2.70,false)
- والله جلست افكر بعنوان مناسب ما لقيت الا هذا ممكن مثال لعنوان لهذا الموضوع ..
ما اقصد .....
فقط اريد مثال لعنوان مناسب حتي لا اقع في نفس الغلط ..
امير الالعاب-
- الجنس :
عدد المساهمات : 123
رد: طلب اكواد سهلة
بالنسبة لـ Animation End معلش اتكتبت غلط .. ده حدث موجود في Others بيتجاب من :
Add Event - Other - Animation End
وفي طريقة تانية ولكن خلينا في دي .. animation end - ده حدث - الاكواد أو الاكشنز اللي فيه بتحصل مع نهاية الـanimation اللي في السبرايت الخاصة بالأوبجكت .. يعني لو عملت اوبجكت الدخان المتحرك بتاع الارض اللي بيظهر مع قفزة اللاعب فمع نهاية الصورة الموجودة في الأوبجكت هيحصل الأكشنز اللي انت حاطتها وهي تدمير الأوبجكت نفسه وده يا اما بالكود instance_destroy(); أو من الاكشنز
هو الكود المفروض بتكتب القيم على طول ما بين الأقواس يعني مثلاً الكود :
بتحط مكان كل حاجة ما بين علامة " , " القيمة اللي انت عايزها .. والكود اللي فوق ده يعمل create لاوبجكت في مكان ما في الروم .. فمثلا عايزين نحط اوبجكت جديد في النقطة 100 و 200 في الروم والأوبجكت ده يكون obj_enemy مثلا فنكتب الكود كده :
والكود ده بتحطه فالحدث اللي انت عايزه عادي كأنه أي أكشن
شوف الموضوع ده كمان : بعض الاساسيات بلغة الجيم ميكر GML وان شااء الله في دورة هتبدأ قريب أوي هنتعلم فيها الـGML بشكل مكثف هتنزل مقدمة الدورة في خلال الإسبوع ده إن شاء الله
Add Event - Other - Animation End
وفي طريقة تانية ولكن خلينا في دي .. animation end - ده حدث - الاكواد أو الاكشنز اللي فيه بتحصل مع نهاية الـanimation اللي في السبرايت الخاصة بالأوبجكت .. يعني لو عملت اوبجكت الدخان المتحرك بتاع الارض اللي بيظهر مع قفزة اللاعب فمع نهاية الصورة الموجودة في الأوبجكت هيحصل الأكشنز اللي انت حاطتها وهي تدمير الأوبجكت نفسه وده يا اما بالكود instance_destroy(); أو من الاكشنز
هو الكود المفروض بتكتب القيم على طول ما بين الأقواس يعني مثلاً الكود :
- الكود:
instance_create(x,y,obj)
بتحط مكان كل حاجة ما بين علامة " , " القيمة اللي انت عايزها .. والكود اللي فوق ده يعمل create لاوبجكت في مكان ما في الروم .. فمثلا عايزين نحط اوبجكت جديد في النقطة 100 و 200 في الروم والأوبجكت ده يكون obj_enemy مثلا فنكتب الكود كده :
- الكود:
instance_create(100,200,obj_enemy)
والكود ده بتحطه فالحدث اللي انت عايزه عادي كأنه أي أكشن
شوف الموضوع ده كمان : بعض الاساسيات بلغة الجيم ميكر GML وان شااء الله في دورة هتبدأ قريب أوي هنتعلم فيها الـGML بشكل مكثف هتنزل مقدمة الدورة في خلال الإسبوع ده إن شاء الله
Abdullah Alsayed- Admin
- الجنس :
عدد المساهمات : 1791
مواضيع مماثلة
» كيفية عمل Pause للعبة بتعتك بطريقة سهلة جداً ومن غير اكواد O.C
» مشكلة سهلة جدا
» اريد تعلم الاكواد
» طريقة سهلة لعكس الجاذيبية
» رسم ثنائي الابعاد .. بطريقة سهلة ورائعة
» مشكلة سهلة جدا
» اريد تعلم الاكواد
» طريقة سهلة لعكس الجاذيبية
» رسم ثنائي الابعاد .. بطريقة سهلة ورائعة
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
السبت فبراير 03, 2018 7:40 pm من طرف ZAHRANI BLACK
» مساعدة ضروورية
الإثنين يناير 29, 2018 10:32 pm من طرف king_of_fun
» شارك رابط تطبيقك من تطبيقك على الاندرويد على وسائل التواصل الاجتماعي
الإثنين يناير 29, 2018 12:45 pm من طرف ibraheem2d
» ازاي اصنع لعبه علي Android
الأحد يناير 28, 2018 4:31 pm من طرف ibraheem2d
» درس صناعة 2D بلاتفورم بسيط باستخدام مكتبة Simple Platform LIB حصريا !
الخميس يناير 11, 2018 2:44 am من طرف Abdullah Alsayed
» اخر مساعدة منكم لي في الجيم ماكر
الأربعاء يناير 03, 2018 2:18 am من طرف king_of_fun
» ادعوكم اصدقائي لتجريب لعبتي الاولي Am Head Soccer
الثلاثاء ديسمبر 26, 2017 2:41 pm من طرف nexusrex
» طلب مساعدة بخصوص لعبة pinball.
الأحد ديسمبر 03, 2017 8:52 pm من طرف moummi.mouh@gmail.com